آمریکا و جنگ افغانستان؛ روایت‌سازی هالیوود از نشانگان جنگ و سیاست در «ماشین‌جنگ» و «پاسگاه»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.

2 دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

3 استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

چکیده

جنگ آمریکا در افغانستان از مهم‌ترین حوادث دوران پسا‌کمونیسم در دهه ۲۰۰۰میلادی بود‌ه است که تاثیرات عمیق و گسترده‌ای بر ساختار نظام بین‌الملل و همچنین سیاست‌خارجی آمریکا گذاشته است. اساساً جنگ افغانستان که به نوعی در قالب جنگ‌های فرسایشی بوده است؛ بر فضای سیاسی و رسانه‌ای این کشور اثرگذار بوده است و موجب شکل‌بخشی بر الگو‌های رفتاری آمریکا در قبال افغانستان می‌باشد. در این‌ میان، ایالات‌متحده‌آمریکا با همراهی جریان هالیوود به عنوان کاتالیزور قدرت‌ساز این کشور به جریان بازنمایی مبارزه و جنگ برای امنیت و صلح کمک کرده است. جریان‌ بازنمایی رسانه‌ای هالیوود در دوران جنگ با تروریسم در کشور‌هایی چون افغانستان اساساً در راستای نظم‌سازی آمریکا‌محور بوده است. باتوجه به این نکته، سوال اصل این پژوهش این است که روایت‌سازی سینمای هالیوود از جنگ آمریکا در افغانستان حاوی چه نشانگانی می‌باشد و اساساً چه هدفی را دنبال می‌کند؟ هدف این نوشتار تحلیل جنگ آمریکا در افغانستان از منظر چارچوب‌بندی نشانه‌شناسی و برساخته‌‌سازی خود و دیگری است و چنین هدفی براین فرض استوار است که فیلم‌هایی مانند ماشین‌جنگ و پاسگاه سعی در نظم‌سازی آمریکایی در افغانستان دارند. از این منظر روش‌شناسی مقاله فوق بر مبنای نشانه‌شناسی رسانه‌ای با روایتی روابط‌ بین‌المللی ضمن رجوع مستقیم به آثار نام برده در جهت تحلیل سوال اصلی گام بر خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

America and the war in Afghanistan; Hollywood's narration of the symptoms of war and politics in "War Machine" and "Outpost"

نویسندگان [English]

  • ehsan Mozdkhah 1
  • somaye hamidi 2
  • Peyman Zanganeh 3
1 Ph.D. student of political science at Ferdowsi University of Mashhad
2 Associate Professor and Faculty Member, Department of Political Science, Faculty of Literature and Humanities, Birjand University, Birjand, Iran
3 Associate Professor Political Science Department of Birjand University
چکیده [English]

The war in Afghanistan, one of the most significant events of the post-communism era in the 2000s, has had a profound and widespread impact on the international system's structure and U.S. foreign policy. Essentially, the war, as a form of attrition warfare, has influenced the political and media landscape of the country, shaping American behavioral patterns towards Afghanistan. In this context, the United States, along with Hollywood, has acted as a power-building catalyst, contributing to the representation of the struggle and war for security and peace. Hollywood's media representation during the war on terrorism in countries like Afghanistan fundamentally served the purpose of American-centric order-making. Considering this, the primary question of this research is: What signs does Hollywood cinema's narrative of the war in Afghanistan contain, and what goal does it ultimately pursue? The aim of this analysis is to examine the war in Afghanistan from the perspective of semiotic framing, both self-constructed and other-constructed. This premise is based on the assumption that films such as "War Machine" and "The Outpost" attempt to establish American order in Afghanistan. Methodologically, this article is based on media semiotics with a narrative on international relations, directly referencing the mentioned works to analyze the primary question.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Afghanistan war
  • semiotics
  • war machine
  • outpost
  • Hollywood

Smiley face

اشرف‌نظری، علی. (۱۳۹۷). روان‌کاوی لاکانی و امکان باز‌آفرینی امر‌سیاسی: بازخوانی انتقادی کتاب لاکان و امر‌سیاسی. پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، 18(9)، ۳۴۸-۳۲۹.
آقا‌محمدی، ابراهیم. (۱۳۹۹). روایت پسا‌ساختار‌گرا از جنگ ویتنام با نگاهی به سه‌گانه استون. فصلنامه مطالعات تاریخی جنگ، 4(1)،۲۶-۱.
توسلی‌رکن‌آبادی، مجید و اسماعیلی، بشیر. (۱۳۹۲). بررسی جایگاه سینمای هالیوود در دیپلماسی رسانه‌ای آمریکا: بازنمایی، هژمونی فرهنگی و پیشبرد اهداف سیاست‌خارجی. تحقیقات سیاسی بین‌المللی، 4(16)،۱۴۱-۱۱۷.
چگنی‌زاده، غلامعلی و محمد‌رضا صحرایی. (۱۳۹۴). صلح‌سازی در افغانستان:۱۴سال پس از توافق‌نامه بُن، فصلنامه پژوهش‌های راهبردی سیاست، 4(14)،۱۰۱-۷۱. 
ژیژک، اسلاوی. (۱۳۹۷). سال رویا‌های خطر‌ناک. ترجمه صالح نجفی و رحمان بوذری، تهران: نشر هومس.
سلیمانی‌ساسانی، مجید. (۱۳۹۸). شرق شناسی هالیوود: تحلیل روایت پسا استعماری مسلمانان در سینمای هالیوود. تهران: انتشارات سوره مهر.
گوهری‌مقدم، ابوذر. (‍۱۳۹۹). سیاست خارجی آمریکا در عصر جدید(۱۹۰۰- ۲۰۲۰). تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.
بودریار، ژان. (1402). وانموده ها و وانمود. ترجمه: پیروز ایزدی، تهران: نشر ثالث.
بیات، جلیل و دیگران. (۱۴۰۰). تبیین ماهیت تصویر افکار عمومی آمریکا از ایران بر مبنای نظریه تصویر در روابط بین‌الملل. فصلنامه مجلس و راهبرد، 28(105)،۱۷۶-۱۴۹.
حمیدی، سمیه و دیگران. (1400). آمریکا و استراتژی صلح سازی در افغانستان؛ از نئومحافظه­کاری تا نئوهمیلتونیسم. فصلنامه علمی مطالعات روابط بین­الملل، 4(56)، 59-29.
دریدا، ژاک. (۱۳۹۸). نوشتار و تفاوت. ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نشی.
ژیژک، اسلاوی. (1402). رخداد. ترجمه امیر رضا گلابی، تهران: نشر نی.
ژیژک، اسلاوی. (1403). سینما به روایت اسلاوی ژیژک. ترجمه سعید نوری، تهران: نشر روزبهان.
محسن، محمد؛ حومانی، حوراء. (۱۳۹۹). هنر و سیاست و اقتصاد در جنگ نرم ضد ایران نمونه مطالعاتی هالیوود(۲۰۱۶-۱۹۷۹). فصلنامه مطالعات رسانه‌ای نوین، 6(22)،35-1.
مزدخواه، احسان و دیگران. (1401). گذار از بلوغ تقابل به الگوی تعامل‌ نئولیبرال؛ تأملی مقایسه‌ای به سیاست خارجی ترامپ و بایدن. مطالعات راهبردی آمریکا، 2(1)، 41-71.‎
مزدخواه، احسان و دیگران. (1400). نوپدیدگی در قدرت؛ بازتولید قدرت نرم در سیاست خارجی آمریکا با تاکید بر سینمای هالیوود در پسا پاندمی. فصلنامه مطالعات بین‌ المللی، 18(3)، 227-248.‎
مشیر‌زاده، حمیرا. (۱۳۹۸). تحول در نظریات روابط بین‌الملل. تهران: انتشارات سمت.
Szymanski, A. (2020). Cinemas of Therapeutic Activism: Depression and the Politics of Existence. Amsterdam University Press.    
Cammaerts, B. (2015). social media and Activism. Oxford, UK: Wiley-Blackwell.
Caravelli, J., Jones, N. (2019). Cyber Security: Threats and Responses for Government and Business, Santa Barbara, California.  
Dietrich. J. (2015). The George W. Bush foreign Policy Reader: Presidential Speeches with Commentary: Presidential Speeches with Commentary, Rutledge.
Felbab Brown, v. (2017). President Trump’s Afghanistan Policy: Hopes and Pitfalls. in: http://www.brookings.edu./research/president -trump’s-Afghanistan-policy-hopes-and-pitfalls/
Foreman, A., M. (2018). Slacktivism: Social Media Activism and its Effectiveness, Faculty Work Comprehensive List.
Klein, B.S. (1990). How the West one: Representational Politics of NATO. International Studies Quarterly, Vol. 34, Issue3.
Lee, S. (2020). Cinema and Cultural Cold War: US Diplomacy and the Origins of the Asian Cinema Network, New York: Cornell University Press.
Newman, E., (2009). Challenges to Peace building: Managing Spoilers during conflict resolution. Tokyo: United Nations University press.
Stevens, D., Vaughan-William, N. (2016). Everyday Security Threats: Perception, Experience and Consequences. Manchester: Manchester University Press.
Walt, S.M. (2018). The Hall of Good Intention: America’s Foreign Policy Elite and the Decline of Primacy, Farrar, Straus and Giroux.
Watson, J., Hill, A. (2006). Dictionary of Media and Communication Studies, 7th Edition, Hodder Arnold Publication.  
Brooks, S. (2013). American Exceptionalism in the Age of Obama, Rutledge.
Davis, J. (2019). Trump’s World: Peril and Opportunity in US Foreign Policy after Obama, Rowman & Littlefield.
Lee, S. (2020). Cinema and Cultural Cold War: US Diplomacy and the Origins of the Asian Cinema Network, New York: Cornell University Press.
Brereton, P. (2004). Hollywood Utopia Ecology in Contemporary American Cinema.
Morrell, K. (2003). Virtues, Images, Choice and Ethics. 7th European Business Ethics Network Conference in Cambridge, Loughborough University.
Obama, B. (2014). Transcript of President Obama’s Commencement Address at West Point, The New York Times,
 http://www.nytimes.com/2014/05/29/us/politics/transcript/ofpresident-obamas-commenccment-address-at-west-point.html?r=1.