آمریکا و جنگ افغانستان؛ روایت‌سازی هالیوود از نشانگان جنگ و سیاست در «ماشین‌جنگ» و «پاسگاه»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.

2 دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

3 استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

چکیده

جنگ آمریکا در افغانستان از مهم‌ترین حوادث دوران پسا‌کمونیسم در دهه ۲۰۰۰میلادی بود‌ه است که تاثیرات عمیق و گسترده‌ای بر ساختار نظام بین‌الملل و همچنین سیاست‌خارجی آمریکا گذاشته است. اساساً جنگ افغانستان که به نوعی در قالب جنگ‌های فرسایشی بوده است؛ بر فضای سیاسی و رسانه‌ای این کشور اثرگذار بوده است و موجب شکل‌بخشی بر الگو‌های رفتاری آمریکا در قبال افغانستان می‌باشد. در این‌ میان، ایالات‌متحده‌آمریکا با همراهی جریان هالیوود به عنوان کاتالیزور قدرت‌ساز این کشور به جریان بازنمایی مبارزه و جنگ برای امنیت و صلح کمک کرده است. جریان‌ بازنمایی رسانه‌ای هالیوود در دوران جنگ با تروریسم در کشور‌هایی چون افغانستان اساساً در راستای نظم‌سازی آمریکا‌محور بوده است. باتوجه به این نکته، سوال اصل این پژوهش این است که روایت‌سازی سینمای هالیوود از جنگ آمریکا در افغانستان حاوی چه نشانگانی می‌باشد و اساساً چه هدفی را دنبال می‌کند؟ هدف این نوشتار تحلیل جنگ آمریکا در افغانستان از منظر چارچوب‌بندی نشانه‌شناسی و برساخته‌‌سازی خود و دیگری است و چنین هدفی براین فرض استوار است که فیلم‌هایی مانند ماشین‌جنگ و پاسگاه سعی در نظم‌سازی آمریکایی در افغانستان دارند. از این منظر روش‌شناسی مقاله فوق بر مبنای نشانه‌شناسی رسانه‌ای با روایتی روابط‌ بین‌المللی ضمن رجوع مستقیم به آثار نام برده در جهت تحلیل سوال اصلی گام بر خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

America and the war in Afghanistan; Hollywood's narration of the symptoms of war and politics in "War Machine" and "Outpost"

نویسندگان [English]

  • ehsan Mozdkhah 1
  • somaye hamidi 2
  • Peyman Zanganeh 3
1 Ph.D. student of political science at Ferdowsi University of Mashhad
2 Associate Professor and Faculty Member, Department of Political Science, Faculty of Literature and Humanities, Birjand University, Birjand, Iran
3 Associate Professor Political Science Department of Birjand University
چکیده [English]

The war in Afghanistan, one of the most significant events of the post-communism era in the 2000s, has had a profound and widespread impact on the international system's structure and U.S. foreign policy. Essentially, the war, as a form of attrition warfare, has influenced the political and media landscape of the country, shaping American behavioral patterns towards Afghanistan. In this context, the United States, along with Hollywood, has acted as a power-building catalyst, contributing to the representation of the struggle and war for security and peace. Hollywood's media representation during the war on terrorism in countries like Afghanistan fundamentally served the purpose of American-centric order-making. Considering this, the primary question of this research is: What signs does Hollywood cinema's narrative of the war in Afghanistan contain, and what goal does it ultimately pursue? The aim of this analysis is to examine the war in Afghanistan from the perspective of semiotic framing, both self-constructed and other-constructed. This premise is based on the assumption that films such as "War Machine" and "The Outpost" attempt to establish American order in Afghanistan. Methodologically, this article is based on media semiotics with a narrative on international relations, directly referencing the mentioned works to analyze the primary question.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Afghanistan war
  • semiotics
  • war machine
  • outpost
  • Hollywood
  • تاریخ دریافت: 21 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 04 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 05 دی 1403
  • تاریخ انتشار: 01 دی 1403